maandag 13 februari 2012

abdij Achel

's Morgens sta ik op met een wens
steek kaarsjes aan op de engelen op de schouw.
Zo onderweg niet toegestaan overal om kaarsen te branden
wordt het even zoeken naar wat te doen vandaag.

What to do today.
Die Atalantaboekjes hielpen me door de WIG- en Het GOED-tijd heen.
Plannen: wie, wat, waar, waarheen, waarom, wijze waarop...

Eind 80_er jaren liep ik even vast in van alles.
Het was stress drukdrukdruk, dus time-out....
Zo kwam ik voor het eerst in de abdij van Zundert.
Voelde me meteen thuis, gastvrij, vriendelijk ontvangen,
sfeervolle gangen, heerlijke gezangen die je zo mocht meezingen
en altijd zonodig een luisterende oor en een warm hart vd broeders.

De broeders hebben al 100-en jaren zwakkeren geholpen.
Ik voelde me in de abdij altijd op krachten komen...
De laatste jaren vooral in Achel, Zundert zit veelal vol,
heeft een nieuw stenen gastenhuis terwijl Achel nog oud is...
Achel heeft nog 7 broeders en een aantal leken die helpen.
Hoe lang kan dat nog voortduren?
In Oosterhout, Nieuwkijk, Val Dieu zit evangelische stichtingen.
Die zetten, de traditie van ora et labora en gastvrijheid voort.
In Tegelen zit een Emmausgroep.

Achel verdient voort te bestaan in zijn oorspronkelijkheid.
Nu een prachtige plek voor een retraite, dit jaar nog zeker.
Eenvoudig vol pension € 28 een prachtige Leenderheide ernaast.
Het mooiste Salva Regina wordt in Achel gezongen....
En er wordt prachtig, genadevol gebeden...