maandag 18 februari 2013

mens sana in corpere sano

Zaterdag en zondag wandelen, bewegen,
naar Les Jandots et retour en het rondje hier.
Nog steeds strikt regiem volgen.
Wij zullen doorgaan...

Zondagmorgen Taizémis achter de celebranten,
mooie plaats voor de hoogmis dichtbij het altaar.
De gewijde hosti in wijn gedoopt,
eerste eten en drinken vd dag.

Vandaag is de vrije tijd pret voorbij.
Er wordt weer aangepakt in Burnand, Hans in vorm.
Mag ik shoppen in Macon voor Burnand én Sailly.
Gister heeft Hans de granulaatCV aangestoken.
Maar vanmorgen na 6 zakken weer af, no fuel.
Blijkt het granulaat pas vanmiddag aan te komen.
2e keer gekomen vraag ik 40 zakken en hulp.
Dat kan alleen bij een pallet van 70 zakken, okay.
20 zakken achter in de bus en 50 op een pallet.
Busje vol, bijna geen sjouwwerk zoals eerder.
Zwaarst geladen busje in 8 jaar: ruim 1050 kilo.

Ik zwem langzaam over de weg naar Sailly.
Vorige keer hebben we 26 zakjes met 3en uitgeladen,
was nog heel gedoe om alles netjes weg te leggen.
Nu is alles opgeruimd en gaan er zo 6 in de trechter.
Met flinke vlam krijg ik met brander CV aan, wauw.
De andere zakken naast de trechter van de grond af.
Elke keer bij binnenkomst bukken en laag blijven.
Het deurtje is uit 1800 voor een fransoos van 1m60.
Naar buiten steeds de rug strekken en het hoofd recht,
een kruis maken zoals ik leerde bij Tiemen Groen,
na de nekhernia was opdracht hoofd bewegen,
bij mij paste het best het kruis, zo bleek na oefenen.
Zo begin ik ook de meditatie, rechte rug en hoofdkruis.
Nu stap voor stap lopen, kijken waar te lopen,
op tijd bukken en op tijd recht en gestrekt.

Uiteindelijk die 64 zakjes van 15 kilo neergelegd.
Het voelt heerlijk, zo makkelijk als het ging.
Na alle spierpijnen in rug, benen, schouders
van de afgelopen maanden en weken
nu een licht gevoel, ozo.

Bewegen en de geest verhelderen...
Springt ineens het oude motto boven:
mens sana in corpore sano,
gezonde geest, gezonde ziel in gezond lichaam.