maandag 30 september 2013

1, 2, 3, 4, 5, 6.....................

Komt net post binnen voor Jozef Alphons
van de République française, brrrrr.
Dat is een snelheidsovertredingsboete.

Vorige week maandag van Louhans retour
vol gedachten rustig voort achter een witte Clio.
Groot nieuw fraai model, denk wat een rijkdom,
al die mooie nieuwe autootjes, wat een luxe.
Denk aan nu genieten, het leven is nu....
want het laatste hemd kent geen zakken....

Zie in Jouvençon ineens een flits bij de Clio
en chips even later bij mij ook.
Zal toch niet waar zijn.
Heb nog ruim driekwart uur over voor Taizé,
waar ik de middagviering ga meemaken.
Heb helemaal niks haast, heb gewoon tijd over.
Heeft een witte controlwagen me te pakken,
precies voor de école/school waar iedereen binnen is.
Precies 1 hele kilometer te hard, € 90.

Dat volgt op 132 km op 2 januari waar ik 130 mocht.
Volgde op 93 km 8 jaar terug bij Thionville waar 90.
En op 136 onder de eerste brug in Bourgogne....
En op 114 tussen Metz en Nancy, was allemaal € 45.
En die zondagpuces in juni 55 ipv 50, was ook € 90.

Kost me sinds vorig jaar strafpunten op Franse rijbewijs.
Duurt 2 jaar schoon rijden om ze terug te krijgen.
Bij 12 is het rijbewijs op.

Boven de 30 te hard wordt het menens.
Dan komen de strafpunten met 3 tegelijk.
Word je als buitenlander stil gehouden dan boete,
meteen contant te voldoen, anders niet verder.

Nu ga ik op zoek naar cruise control.
En programma "geen haast" vast erin ztten,
afgesteld op 30, 50, 90, 110 en 130.
Da's La France: l'espace et tranquillité!
Ruimte en rust! Daar kwam ik voor!

Festina lente, haast je langzaam.....
Wat maken 10 minuten uit op een mensen leven?