maandag 26 september 2011

katholiek, universeel soefist

Doopsel, vormsel, plechtige communie, biecht, huwelijk.
Sacramenten uit de katholieke kerk, die ik meemaakte.
Het heilig oliesel en het priesterschap, die niet.
De Rooms-katholieke kerk die je als jongeling, misdienaar onderging.
Rituelen, gebeden, geboden, oefeningen, waarheden, engelen.
Een scala van hoe het hoort. Daar hadden we de Catechismus voor.

Midden 60-er jaren kantelt het instituut heilige kerk bij ons thuis.
Ik zie die kapelaan Flik tegen ons moeder vertellen in de woonkamer dat er wel een 5e kindje moest komen. Hij zat onderuitgezakt, blozend hoofd, overvol lijf, glaasje jenever voor zich, dikke sigaar in de mond. Is dit priestelijke waardigheid?
Ik zie onze pa nog op een zondagmorgen onder het scheren tekeer gaan tegen die Roomse geestelijken. Het was vooral het celibaat dat het moest ontgelden. Achterlijk vond hij dat, als verplichting, niet meer van deze tijd. Onecht, onheus, hypocriet.

Zo kwam er een einde aan de feestelijke maaltijden in de woonkamer.
Ons moeder had de tafel gedekt als wij terugkwamen vd zondagsmis.
Wij mochten kiezen tussen kookt of bakken, een gekookt of gebakken ei bij de maaltijd, met als toetje een bolus of brioche.

We gingen als kinderen op onze zoektocht.
Via Zen en debatteren kwam ik uit op katholiek.
Dat komt uit het Grieks en betekent over de gehele wereld.
Rooms, mooi niet, wel katholiek, voor de hele wereld goed doen!

Mid 70-er jaren kwam ik via via op het Soefisme.
Het beste meenemen van alle godsdienst, aldus voelde ik me soefist.
Dat riep je niet rond, want dat klinkt nogal hoog uit de boom.
Nu hebben we Wikipedia en is alles in no time helder verwoord.
Zo blijk ik me universeel soefist te mogen noemen.

Universeel soefisme.
De boodschap van harmonie, liefde en schoonheid.
Niet beperkt tot 1 religie, maar alle religies omvattend.
Tijdens erediensten kaarsen voor hindoes, boedhisten, zoroastristen, joden, christenen, islamieten en één voor allen die het licht vd waarheid in de duisternis van menselijke onwetendheid hoog houden.
Universeel soefisme.
Geen nieuwe religie, geen nieuwe dogma's.
Wel oproep voor eenheid tussen alle mensen.
Wel met respect voor ieders religie en cultuur.