zaterdag 24 maart 2012

Muziek

Groot cadeau elke dag is muziek.
Met 2 jaar ukelele-les en 6 jaar pianoles muzikaal opgevoed.
De ukelele viel helaas hmhm uit mijn handen van de balustrade stuk.
Ondanks pianohanden, volgens monsieur Baars, geen pianogevoel.

Op de lagere school kregen we punten voor muziek, voor zingen.
Als jonge streber in alles deed ik mijn best en 't lukte aardig.
Zo kwam ik naast Connie Uijens te zitten in de extra zanggroep.
We oefenden 's middags in de pauze en het was tenenkrommend.
Die Connie had juist het interscolair songfestival gewonnen.
Hij zong prachtig zuiver hoog naast me en ik kon niet mee.
Hij hielp mij aan een jarenlange frustratie, uitgezongen.

Werd verliefd op Veronika, prachtige jonge schone knappe zangeres.
Als praeses vd leerlingenvereniging Nos Odulphus ontmoette ik haar.
Mocht haar presenteren als winnares van het schoolsongfestival.
Zij zong "ik zoek de rust van een kist" van Jaap Fischer.
Ik maakte ervan "ik zoek de rust van een kus". Tja...
Sara en Janneke hebben de zang- en muziektalenten van hun moeder.

Met mij is het tobben met liedjes, een zeef van een geheugen.
Laatst vroegen de Fransen met de Kerst ons Hollanders iets te zingen.
Rumoerige feestelijke sfeer met allerlei Franse volksliedjes.
Ik kwam niet verder dan "Lang zullen we leven".
Nog een paar kinderliedjes zou ik nu kunnen bedenken.
Wel religieuze liederen, Oosterhuis, abdijen, Taizé.

Muziek is een rode draad in mijn leven net als lezen.
What ever gets you through the night, it's music!
"Yesterday" vd Beatles kon ik uitzingen, maar dat was 't dan.
Luisteren ging des te beter, genieten, paradijzen door...

Hoe kom ik hier nu zo bij?
Vanmorgen naar de stortplaats met tuinresten van een week
hard Stef Bos op in de auto en ik voelde me zoo blij.
Vanmiddag bij shoppen heen en weer Stef luid en wauw.

Morgenvroeg in de auto Taizémuziek om in de stemming te komen.
De zondagsviering is een hoogtepunt in het Bourgondische leven.
Dan meezingen in Taizé zonder boekje, alsof ik er al 50 jaren zing.
Heerlijk, muziek voelt als geluk, als liefde, als hemel...
Vooral als ik mag meezingen, tot het allerlaatst.
Ubi caritas et amor, ubi cantates, Deus ibi est..