zaterdag 16 februari 2013

vasten en bidden

13, 15 jaar geleden, ik zie hem nog zitten
in de gastenrefter abdij Maria Toevlucht Zundert
lenig en mager, bruine broek, blauw jasje:
hij at met de ogen dicht en bleef kauwen.
32x per hap hoorde ik achteraf,
da's het best voor de spijsvertering.

Dat genot van het kleine hapje lang genieten
kwam zojuist weer terug met mijn eerste brood,
zwart fries roggebrood met tomaat mmmmm
na weliswaar slechts 3 dagen yoghurt en fruit.
Wat heerlijk echt proeven, aandachtig eten.

Eigenlijk is langzaam eten mediteren, bidden.
Gedachten dwalen snel naar wat nog moet....
Nee terug, dit brood, dit eten, proeven....
Genieten, smullen, danken, laten smaken...

Bidden, mediteren is voedsel voor de geest.
Mijn dag begint met dank en vraag om zegen
bij het aansteken vd kaarsjes op de engelen.

Het avondmaal dank voor de dag en zegen.
dank dat we er mogen zijn
dank voor de geweldige dis, deze tafel
dank dat we samen zijn, hier en in ons hart,
zegen voor alle onze families en geliefden
zegen voor een vredige, eerlijke wereld
zegen, genade en kracht voor de zieken....

Gister kreeg ik van Taizé- en huisvrienden
als gebed "kracht, moed en wijsheid" mee.
Kracht, power, macht om te kunnen....
Moed, durf, lef om het echt te doen....
Wijsheid, bezinning, Tao, God om te slagen...

Daar bid ik nu om, voor mijn vasten
en voor allen die ergens tegen aanhikken,
die een grote stap in het leven gaan zetten:
kracht, moed en wijsheid...