maandag 15 april 2013

Haast

Pourquoi La France, waarom Frankrijk?
Het standaard antwoord: l'espace et la tranquillité,
de ruimte en de rust, de wijdsheid en de stilte.

Het niet meer zo nodig snel hoeven, dat vooral.
Zonder stoplichten door het land kunnen rijden.
Het 1e stoplicht op weg naar Hollande is Maastricht!

Toch worden we soms opgejaagd, jagen we onszelf op.
2e Paasdag meenden we na 2 puces nog een 3e te doen.
Wel eind van Mâcon, richting Charolles, Naar Palinges,
de RCEA 79, snelweg in aanleg, 2- en 4-baans stroken.

Achter een snelle Audi aan.
Daarbij nooit meer dan 30km boven de limiet.
Dat kost normaliter € 45.
Heb ik mogen betalen voor 3,4 en 9 km te snel.
Daarna eenmaal door een motoragent vd weg gehaald.
Reed ik 27 te hard en slechts € 45, dat was een echte!
De laatste bon van 2 km! te hard was in januari.
Ook € 45.

Nu werd ik vd weg gehaald, oei.
Dit keer reed ik 135, gecorrigeerd 128,
op 2-baans stuk waar je slechts 90 mocht,
geklikt net achter stuk waar er 130 werd gereden..
Ai, dat was meteen  € 90 boete, contant voldaan.

En erger, ik heb sinds een jaar Frans rijbewijs.
Dat gaat waarschijnlijk 2 strafpunten kosten.
En met 12 ben je het rijbewijs kwijt....
3e Paasdag valt hier een justitieel briefje binnen:
3 maanden na die 2 km te hard 1e strafpunt, jawel!

En waarom zo hard? Omdat ik gulzig ben,
weer net iets meer en sneller willen meemaken.
Wat maken die paar minuten op een mensenleven?
Dus het voornemen, eerder weg en me gedragen.
Tranquillité, rustig voort... Haast is een duivel!