woensdag 26 juni 2013

heimwee

Veelgestelde vraag: Hoe het gaat in de Bourgogne?
Ik voel me thuis, de Bourgogne reikte vroeger tot in Holland
met Filps de Goede en Karel de Stoute.
Mijn vader was Bourgondiër, hij kon genieten, aldus....
Hier is rust en ruimte, tranquillité et espace.....
Vivre comme Dieu en France...
Leven als god in Frankrijk...

Zo'n Hollands muziekweekend van 35 jaar geleden raakt me.
Dat voelt dan wee, dat neem ik mee dat gevoel van o jee nee.
Time flies, we worden ouder, grijzer, wijzer, stijver en toch...
Er blijft een hunkering naar jong, ondernemen, doen....
Dansen, dansen, dansen, dansen tot de morgen komt....
Het leven thuis in Brabant, Hollande was een feest...
Hoewel, veel moest wel te snel, meer en beter...

Toon Hermans heeft daar een gedichtje over:
Tijd
alles is heimwee
wolken en water
alles is heimwee
naar vroeger - naar later
vroeger is over
later - een ster
gister is oud
en morgen nog ver.

Heimwee is dat slopende gevoel van vergankelijkheid
dat alles voorbij gaat, dat wat was en dat wat komt.....
Alles is even en gaat voorbij.....
C'est la vie....

Dan dus....
een kort gebed
een flink gesprek
een lekker glas
een feestmaal
een goede daad
een mooi gezang
het hoofd rechten
het hart koesteren
leven
hier en nu
vandaag
bidden dat het goed gaat...
please Lord, have mercy with us...
Santé!!

à Dieu heimwee.....