dinsdag 22 augustus 2017

Sailly de poort naar de hemel van Taizé














Zo glijdt een jaar met gasten, vrienden, familie voorbij.
Feestelijke aankomsten, prachtige maaltijden op de veranda,
heerlijke gesprekken, lachsalvo's, geroerd uitzwaaien...
Overpeinzingen over waar het nou allemaal om gaat hier op aard.
Weer een jaar rijker aan ervaringen, inzichten, een jaar wijzer...
Betekent loslaten wat niet gaat en richten op wat wel gegund is.

Het is en blijft allemaal Genade, geluk of pech, gegund of niet...
Vandaar dat Sailly onder engelengesternte Ange Gardien staat.
We, ik kan het niet alleen, en red het dankzij mijn beschermengel.
In de dagkalender vd engelengids hier op tafel vandaag de tekst:
"De beschermengel steunt de mens als hij zwak moe of wanhopig
wordt. Hij geeft hem een steuntje in de rug: Kom op!"

Sailly voelt als een petit paradis dankzij de familievriendengasten
die bijdragen aan het voortbestaan, die mee helpen in tuin en huis.
Trouwe gasten die hartelijk, inspirerend, warm en vrolijk zijn.
Het is hier geen hotel maar één groot familiehuis, voel je thuis!
Een engelenburcht vanwege al die engelen die er voor elkaar zijn.
Een vakantiehuis, vrij van moeten, vrij tot mogen...

Taizé is de reden van mijn komst hier in dit hele complex.
Ik zocht op fietsafstand van Taizé en iets met uitzicht, tja.
Dat huis heeft mij uitgezocht, dat is meer waar dan dat ik het vond.
Over de heuvel Taizé, 13 km is te doen, nog wel te voet...

Weer kwam het lachende landschap, de wegglijdende zon voorbij.
Zo de openstaande poort vh huis met de lichtende luchten in beeld
als het paradis Sailly de poort naar de hemel van Taizé.
Hier de Bourgondische engel die in Taizé mag zingen en stil zijn!