dinsdag 18 oktober 2011

de engel ontzet

De zon schijnt, gasten naar markt in Saint-Gengoux-le-National.
Ik ga wel shoppen in Cluny straks, nu blog over zaterdag.

Elly kan het niet aanzien dat de vijver vol is met groen wier.
Zo kunnen de vissen er niet doorheen komen.
Of ze het kan uitscheppen? Welzeker!

Dan geeft dat me de geest om de lieslaarzen aan te doen.
De rietplanten moeten na 7 jaren weer drastisch gedund worden.
De engel is tenauwernood nog te zien, de vijver is overwoekerd.

8 jaren geleden trof ik het bassin aan vol met riet.
Geen vis erin, nauwelijks water te zien, een bak riet met pluimen.
7 jaar terug met Jesse en Roland in de herfstavakntie alles gecleand.

Inmiddels is het levendig geworden in het overloopbassin,
bedoeld om het water van hoog te laten doorstromen naar lager:
vissen, kikkers, slang, salamanders, libelles, reiger...

Terwijl Elly het wier schept sleur ik de rietplaten eruit.
De engel komt langzaam tevoorschijn, een goede geest in beeld.

's Middags met Mees alles afgevoerd naar de déchetterie,
de gemeentelijke stort waar alle puin, hout en tuin gedumpt kan.
Sterke jonge man die me ontziet in het voor mij zware werk.
"Joep, je wordt oud, zegt ie", tja zo ist...

Geslaagde operatie, dit keer geen bloedzuigers, ook geen slang.
Elly zette in en samen lukte ineens wat al tijden moest...
Waar 2en goed samen werken wordt voor 3 gedaan!