zondag 16 oktober 2011

tussen wijs en lief en dom

Er passeert ongelooflijk veel in één week.
Het jeukt aan alle kanten om er iets in blog mee te doen.
Edoch, juist de vele acties en passanten gaan dan voor de blog.
Eerst leven en beleven, dan als er tijd is doorgeven...

Waarom en waarvoor?
Vooral om te laten zien hoe ik door het leven vaar.
Aan mijn familie, vrienden en wie 't interessant vindt.

De reis naar wijs is fraai beschreven door een Indiase goeroe:
"Wijsheid leert me dat ik niets ben.
liefde zegt me dat ik alles ben.
En tussen die twee beweegt mijn leven."

Shri Nisargadatta Maharaj (1897-1981) is die goeroe.
Een student was teleurgesteld de goeroe te zien kettingroken.
Hij vroeg de meester hoe dat te rijmen was met zijn leer.
De goeroe antwoordde: "Ach, waarom zou ik dit aards omhulsel de kleine genoegens ontzeggen waarnaar het verlangt..."
Tja, zo kun je het opvatten, zeker als je 84 bent geworden.

Eergister heb ik paar sigarets gezellig buiten meegerookt.
Ben gister flink ziek geweest. O O wat dom kan een mens zijn...
Het blijft vallen en opstaan op de reis naar wijs...