zondag 19 februari 2012

dag des heren

Zojuist een blokje omgegaan in de zon en wind.
Nu is Marleen alleen een groter blokkie om.
En maak ik een bloggie na de beul Ali van gisteravond.
Dan was de Ali van donderdag jl een sportmasseur.
Niet alle dagen is de hoofdprijs te winnen...

Zondag voor de christenen de dag des Heren.
Da's voor de moslims de vrijdag, de grote dag vh gebed.
Dagelijks worden we 5x van verschillende kanten geroepen.
De gebedsoproep, de Azaan, is indrukwekkend, vol en luid.
Dit keer wat vaker en langer bij de moskee blijven kijken.
Heel veel kranen, wasplaatsen zijn er rondom de moskee.
Uitgebreid worden voeten, armen, hoofd, oren, ogen gewassen.

Bij de moskee gaan schoenen uit, voor de eersten achter slot.
Naarmate er meer bidders komen worden meer matten uitgerold.
Het bidden is staan, knielen, buigen, hoofd op de grond, staan enz...
Zoals ik nu zal een moslim tegen een katholieke dienst aankijken.
Door de week is het nog overzichtelijk qua hoeveelheid bidders.
Op vrijdag is elke plek benut en wat opvalt is die ene man op de kruk.
Mooi om te zien dat ook hij zo op zijn manier mee kan doen.
Dat voel ik nu ook als ik dankbaar denk aan de grote banken van Taizé.

De Islam is nog te onbekend voor ons, voor mij.
Nu hier op de binnenplaats hoor ik de muezzin weer oproepen.
Een zangerige stem die in etappes oproept...

Al jaren lees ik beetjes over de Islam.
Weet dat het gebed noodzakelijk is om goed moslim te zijn.
Het aanbidden van Allah moet lichamelijk zijn, vandaar de rites.
Het lichaam moet zich buigen, neerwerpen, onthouden van voedsel, reinigen.
Het gaat erom ogen, oren, tong en handen te beheersen.
Het gebed hoort daarbij.
Een mooi beeld, mens sana in corpore sano
In islamitische sfeer: een gereinigd lichaam geeft een gezonde geest!