zondag 3 maart 2013

boosloos

Paar dagen rust na de eerste voorjaargasten.
Kan zo 3 vieringen in 1 dag naar Taizé.
Vandaag extra de hoogmis met ruim 20 priesters.
Op een mooie plek voorin naast de buxushaag.
Broeder Josla werd door frère Alois geprofest.
Weer een nieuwe broeder in het kleed...
Veni spiritus sanctus, dona nobis pacem,....

Mijn hemel voelt als de kerk van Taizé.
Vandaag een oudere broeder schuin achter me
met een prachtige stem waar ik mooi in mee kon.
Soms adembenemende stilte, nu een kuchconcert.
De neiging tot irritatie komt... waarom?
Het is zoals het is, ik kuch niet, die anderen wel,
so what, waar maak ik me druk over, loslaten...

Deze week viel een tekst binnen die me vasthoudt;
woede leidt niet tot geluk....
Ik leerde eerder; boosheid is machteloosheid...
Kriegel, irritatie, ergernis mondt uit in boosheid,
als die er niet al ineens inschiet... waarom?
Omdat een afspraak niet wordt nagekomen,
vanwege een oneerlijke, onjuiste voorstelling,
gemene opmerkingen met een lach ook nog,
een stomme, nare fout in een geldzaak,
te snel ondoordacht er iets uitgekraamd,
te laat duidelijke afspraken gemaakt,
en waar je boos van worden kunt...

Boosheid kan langzaam groeien en zo erin schieten.
En leiden tot woede en erger nog razernij...

Boosheid is een soms nuttige emotie,
geeft aan dat er iets niet deugt in mijn emosysteem.
Boosheid is er, kunst is om er eerst naar te kijken,
zeg ik na vele niet zo fraaie ontploffingen,
enigszins gelouterd nu op de meditatiemat....
Loslaten is de 1e opdracht, tot 10 tellen, yes.
Dan kijken hoe en wat, wikken, wegen
en standpunten innemen, duidelijk zijn, eerlijk,
niet in het boze gevoel blijven.
Kom ik er alleen niet uit, leg ik het voor,
please engel help me of m, t, ea, wat denk je ervan?
Blijf er niet mee lopen, leef een boosloos leven!

Mooi klinkt dat, a cool life, go with the angels...
Ga nu boosloos mijn walk met nordic sticks doen,
goed voor conditie en lijn en de spiritus sanctus...